четвер, 21 січня 2016 р.

Педрада. Психологи радять

Психологи радять: оптимальна тривалість наради без перерви — не більш як година. Якщо обставини потребують більш тривалої роботи, слід обов’язково передбачити перерви. Тривалість перерв має складати: після 50 хв. роботи — 10 хв. перерви; після 1,5 год. роботи — 15 хв. Відмова від перерви не лише спричинює підвищену втомлюваність, а й не дає по суті економії часу.
Під час обговорення інновацій заслуговує на увагу японська кільцева система ухвалення рішень — кінгесе. Полягає вона ось у чому. Якщо керівникові треба вирішити з колективом певне питання, він не повинен поспішати скликати педраду. Для початку слід підготувати проект нововведень, який послідовно передати окремим учителям за списком, складеним керівником. Кожен має, наприклад, за один день розглянути пропоноване нововведення і дати свої зауваження в письмовому вигляді. Отже, якщо у списку шість осіб, проект рішення із зауваженнями повернеться до керівника через 6 днів. Після цього ухвалюють рішення про необхідність педради і склад її учасників. Така педрада відбувається швидко та ефективно, усі учасники заздалегідь знають, про що йтиметься, бо були ознайомлені з проектом рішення.
Психологічна атмосфера
Педрада має відбуватися в атмосфері щирості та відвертості, взаємоповаги, принциповості: головна мета — шукати і знаходити позитивні рішення. З метою систематичного розвитку дискусії в потрібному напрямі необхідно, щоб доповідачі не виходили за рамки обговорюваної проблеми. Але діяти при цьому треба дипломатично. Для того щоб нарада була ефективною, слід ознайомитися з думками всіх учасників щодо обговорюваної проблеми.
Для створення нормальної психологічної атмосфери на зборах неприпустимий недоброзичливий тон, особливо з боку керівника, категоричні, беззаперечні судження, безапеляційні репліки на кшталт: «Це не правильно!» або «Ви дуже помиляєтесь!», тобто все те, що може образити доповідача або викликати небажання оприлюднити істину, вступати у відкриту дискусію.
За необхідності полемізувати доповідачу слід додержуватися таких правил:
1. Намагатися говорити повільно і неголосно.
2. Звертатися не безпосередньо до свого опонента, а до всієї аудиторії, завдяки чому автоматично виникатиме ділова і спокійна атмосфера.
3. На початку своєї промови необхідно підкреслити спільність своїх поглядів з думками опонента (з певних питань), наводячи переконливі аргументи на користь цих поглядів, і тільки після цього можна переходити до контраргументів, формулюючи їх як конкретні запитання.
4. Слід правильно ставити запитання, завдяки чому можна перевести увагу присутніх з однієї теми на іншу, спрямовуючи її на ті аспекти проблеми, які іще не висвітлено.
Виконання цих умов дає змогу управляти дискусією, з’ясовувати нові важливі дані, змушує учасників педради зайняти чіткішу позицію з того чи іншого питання.
Відкрита і результативна дискусія можлива лише в атмосфері невимушеності. Доброю розрядкою може стати жарт, корисно увесь час зберігати спокійний і доброзичливий тон.
Одна з найважливіших вимог до керівника наради — не нав’язувати з самого початку своєї позиції решті учасників. Слід пам’ятати, що посада надає словам керівника особливої ваги, і ті з присутніх, чиї погляди не збігаються з думкою керівника, можуть не наважитись їх висловити.

Корисним стане стисле резюмування виступів, але не тільки після обговорення питання та наприкінці наради, а й під час власне обговорення. Це дає змогу досягти впевненості в тому, що всі присутні чітко розуміють, про що йде мова на нараді, і в них складається переконання, що під час дискусії буде досягнуто певного прогресу.

Немає коментарів:

Дописати коментар