
«Асоціативна схема» – спеціальний прийом, який дозволяє структурувати кіпу програмного теоретичного матеріалу та виявити причинно-наслідкові зв'язки.
Головна мета прийому – «розкласти по полицях» вивчені поняття та осягнути,
що від чого залежить і як пов'язане між собою.
Такий вид роботи добре пропонувати учням на підсумковому уроці з теми, при
повторенні матеріалу або ж у вигляді командного змагання.
Принцип виконання
Вчитель надає добірку понять з вивченої теми або лише опорну фразу.
Вчитель надає добірку понять з вивченої теми або лише опорну фразу.
У першому випадку необхідно створити схему, яка зможе ввібрати максимальну
кількість слів, запропонованих вчителем, а в другому – дібрати якомога більше
асоціацій до опорного поняття.
Суть прийому: всі елементи в схемі мають бути пов'язані між собою за єдиним
принципом. Наприклад, схема асоціацій може бути побудована за принципами «ціле
– частини», «причина – наслідки», «засіб – результат» тощо.
Запроваджувати такий прийом роботи можна в якості як індивідуального, так і
групового завдання.
Приклад
На уроці географії можна запропонувати такий приклад завдань:
На уроці географії можна запропонувати такий приклад завдань:
Завдання 1: складіть схему з термінів, які пов'язані з поняттям «карта». Урахуйте, що
зав'язки мають бути різнорівневими.
Завдання 2: Із наданих понять створіть схему, яка охоплюватиме
максимальну їх кількість та обґрунтуйте свою позицію.
Поняття: флюгер, кліматичні пояси, теплові пояси, температура, кулеподібна
форма Землі, мезосфера, азот, кисень, кліматичні пояси.
Приклад відповіді: Запропонована нижче схема побудована за
принципом «причина-наслідок».
Сонячні промені, потрапляючи на
поверхню кулеподібної форми Землі, утворюють
різний кут падіння сонячних променів. Кут падіння сонячних
променів обумовлює різну температуру по поверхні
Землі. В свою чергу, території з різною температурою утворюють теплові пояси. В кожному тепловому поясі міститься декілька кліматичних поясів.
Критерії оцінювання
При індивідуальній роботі можна обрати таку шкалу:
При індивідуальній роботі можна обрати таку шкалу:
Критерії
|
Бал
|
Кожен елемент у
схемі
|
0,5
|
Наявність
різнорівневих зв’язків
|
до 1
|
Якість оформлення
|
до 1
|
Цілісність та
логічність
|
до 1
|
Обґрунтованість
|
до 2
|
Загальний бал
|
максимум 12
|
В цьому завданні може бути менше елементів схеми, але вони мають бути
складнішими. В такому випадку доцільніше збільшити кількість балів за кожен
добраний елемент і за обґрунтування побудови схеми.
При груповій формі роботи доцільно додатково передбачити такі критерії як:
- згуртованість
команди, тобто залучення всіх членів колективу до участі у роботі;
- виконання
завдання в умовах найменшої галасливості;
- швидкість.
Останні критерії можна формалізувати у вигляді штрафних чи, навпаки,
бонусних балів.
Рефлексія
Підбиваючи підсумки роботи, варто зазначити, що такий спосіб роботи допомагає осягнути взаємопов`язаність понять з вивченої теми. А кожен учень вчиться не тільки систематизувати, але і аргументувати власну позицію у побудові схеми за певною логічною ознакою. Також такий тип роботи сприяє формуванню навички виділення саме необхідних даних з інформаційного шуму.
Підбиваючи підсумки роботи, варто зазначити, що такий спосіб роботи допомагає осягнути взаємопов`язаність понять з вивченої теми. А кожен учень вчиться не тільки систематизувати, але і аргументувати власну позицію у побудові схеми за певною логічною ознакою. Також такий тип роботи сприяє формуванню навички виділення саме необхідних даних з інформаційного шуму.
2. «Збери слово вірно»
Такий прийом призначений для набуття навички виявлення розсіяної або
спотвореної під час передачі інформації.
Принцип виконання
Учням пропонуються певні терміни чи поняття, літери в яких знаходяться у довільному порядку. Цей прийом нагадує відому з дитинства гру «кубики», де з перемішаних елементів треба зібрати будь-яке, а в даному випадку цілком конкретне, слово.
Учням пропонуються певні терміни чи поняття, літери в яких знаходяться у довільному порядку. Цей прийом нагадує відому з дитинства гру «кубики», де з перемішаних елементів треба зібрати будь-яке, а в даному випадку цілком конкретне, слово.
Важлива умова: необхідно уважно перевірити, щоб літери у переробці та у
вихідному слові збігалися за кількістю і типом, всіх вистачало і не було
зайвих. Також до кожного зашифрованого слова доречно додати підказки основних
ознак об'єкта, про який йдеться.
Приклад
На уроці природознавства можна запропонувати такі переробки:
На уроці природознавства можна запропонувати такі переробки:
- ксорпомік – за допомогою цього
можна побачити найдрібніших представників живої природи (вірна відповідь:
мікроскоп);
- кірза – складається з
розпечених газів (вірна відповідь: зірка);
- фесібора – складається з рослин,
тварин, комах, грибів тощо (вірна відповідь: біосфера);
Критерії оцінювання
Головний критерій – складність завдання, тому чим більша кількість букв, відповідно, тим вищий бал. При командній роботі доцільно ввести додатковий критерій – згуртованість.
Головний критерій – складність завдання, тому чим більша кількість букв, відповідно, тим вищий бал. При командній роботі доцільно ввести додатковий критерій – згуртованість.
При індивідуальній роботі можна обрати таку систему оцінювання:
Кількість букв у
слові
|
Кількість балів
|
1-4
|
1
|
5-6
|
2
|
7-8
|
3
|
9 і більше
|
4
|
При груповій роботі загальний бал виставляється не учневі, а всій команді.
Окрім того, у випадку командної роботи, такий прийом доцільно використовувати
як один із етапів загального змагання.
Рефлексія
Варто звернути увагу учнів, що на відміну від підручників, де все систематизовано, у житті цінні крихти інформації розкидані без будь-якого порядку. А дійсність часто ставить завдання знайти, відокремити та скомпонувати цінні біти інформації.
Варто звернути увагу учнів, що на відміну від підручників, де все систематизовано, у житті цінні крихти інформації розкидані без будь-якого порядку. А дійсність часто ставить завдання знайти, відокремити та скомпонувати цінні біти інформації.
3. «Навіщо це»
Такий прийом роботи варто запроваджувати з метою перевірки засвоєння не
тільки всього масиву термінів і понять з теми, але і усвідомлення їх
практичного значення. Окрім того, у такий спосіб у школярів формується вміння
швидко та ситуативно переключати увагу в умовах змагання (командного чи
ланцюжком).
Принцип виконання
Учні мають пояснити, для чого використовується або які функції виконує певне поняття з теми, яка вивчається.
Учні мають пояснити, для чого використовується або які функції виконує певне поняття з теми, яка вивчається.
Важлива умова: помилкою вважаються відповідь типу «поняття чи термін – це».
Сенс такого виду роботи полягає саме в тому, щоб вміти пояснити корисність і
практичне застосування певного об'єкта.
Даний прийом можна запровадити у таких формах роботи:
При роботі у складі команди (тип А):
Командне змагання між групами класу, в ході якого команди одна одній поперемінно дають завдання пояснити щось з практичної точки зору, але після того, як відповіли на запитання супротивника. Перша помилка одразу визначає переможця у грі.
Командне змагання між групами класу, в ході якого команди одна одній поперемінно дають завдання пояснити щось з практичної точки зору, але після того, як відповіли на запитання супротивника. Перша помилка одразу визначає переможця у грі.
При роботі у форматі ланцюжка (тип Б):
Учні ланцюжком відповідають на питання попереднього участика і пропонують своє поняття. Той, хто помиляється з відповіддю або не може запропонувати відповідне слово – вибуває з гри.
Учні ланцюжком відповідають на питання попереднього участика і пропонують своє поняття. Той, хто помиляється з відповіддю або не може запропонувати відповідне слово – вибуває з гри.
При індивідуальній роботі (тип В):
Використовуючи цей прийом, можна запропонувати формат перевірочної роботи. У такому випадку учень отримує певну кількість понять від вчителя і самостійно опрацьовує їх у зошиті.
Використовуючи цей прийом, можна запропонувати формат перевірочної роботи. У такому випадку учень отримує певну кількість понять від вчителя і самостійно опрацьовує їх у зошиті.
Приклад
На уроці математики серед загальної добірки можна включити наступні поняття, а відповідь на них виглядатиме таким чином:
На уроці математики серед загальної добірки можна включити наступні поняття, а відповідь на них виглядатиме таким чином:
- відсотки – використовується для
визначення долі чогось у порівнянні з цілим.
- пропорція – дозволяє виявити
співвідношення окремих частин чогось між собою;
- множення – використовується для
визначення кінечної суми, яка складається з однакових частин;
- градус – дозволяє виявити розмір
кута на площині;
- координати – за допомогою них можна
виявити місцеположення окремої точки на певній площині.
Критерії оцінювання
При формі роботи типу А можна обрати таку систему:
При формі роботи типу А можна обрати таку систему:
Критерії
|
Кількість балів
|
Перемога команди
|
12
|
Штрафи
|
|
Незгуртованість
групи
|
-1
|
Невичерпні відповіді
|
-1
|
Участь не всіх
членів колективу у командній роботі
|
-1
|
Не чіткі відповіді
|
-1
|
Галасливість команди
|
-1
|
Невміння
самоорганізуватися
|
-1
|
Так учні переможеної команди не отримують оцінок, а представники
команди-переможниці отримують однаковий бал.
Якщо всі умови дотримані, то всі учні команди отримують за роботу на уроці
12 балів. Якщо ж гра була стислою (2-4 кола) і не всі умови були дотримані, в
такому випадку невиконання кожної з них перетворюється на штрафний бал. Він
віднімається від загальної оцінки кожного учасника команди. Таким чином у разі
порушення всіх умов максимальний бал команди-переможниці може скласти всього 6
балів.
При формі роботи типу Б:
Кожен учень, який помилився вибуває з ланцюжка і, відповідно, не отримує оцінки. Той, хто залишився останнім отримує 12 балів, попередній – 11, третій з кінця – 10 і далі за цим принципом.
Кожен учень, який помилився вибуває з ланцюжка і, відповідно, не отримує оцінки. Той, хто залишився останнім отримує 12 балів, попередній – 11, третій з кінця – 10 і далі за цим принципом.
При формі роботи типу В:
Учневі пропонується 11 понять. У разі якщо він не надасть жодної правильної відповіді, то отримує 1 бал. Кожна вірна відповідь збільшить оцінку учня на 1 бал.
Учневі пропонується 11 понять. У разі якщо він не надасть жодної правильної відповіді, то отримує 1 бал. Кожна вірна відповідь збільшить оцінку учня на 1 бал.
Рефлексія
Форма роботи типу А:
«Один за всі та всі за одного» – головний сенс командної роботи. Команда і виграє і програє разом. Тому кожен учень може зробити свій внесок як на загальне покращення, так і погіршення командного балу.
Форма роботи типу А:
«Один за всі та всі за одного» – головний сенс командної роботи. Команда і виграє і програє разом. Тому кожен учень може зробити свій внесок як на загальне покращення, так і погіршення командного балу.
Так, занадто активний учень, який не дає змоги відповісти іншим членам
команди, та учень, який відмовляється від участі у процесі, обов'язково відберуть
у своєї команди бали. А вміння працювати разом, організованість та
згуртованість кожному принесе перемогу.
Форма роботи типу Б:
Задача учня не тільки миттєво реагувати, але і встигати надати правильну відповідь. В іншому випадку він вибуває з гри та отримує зовсім не ту оцінку, на яку розраховував.
Задача учня не тільки миттєво реагувати, але і встигати надати правильну відповідь. В іншому випадку він вибуває з гри та отримує зовсім не ту оцінку, на яку розраховував.
Форма роботи типу В:
Кожна відповідь має бути не тільки влучною, але і лаконічною, адже вона впливає на загальний результат роботи.
Кожна відповідь має бути не тільки влучною, але і лаконічною, адже вона впливає на загальний результат роботи.
Спробуйте запропонувати такий формат роботи своїм учням! Школярі молодших
за середніх класів, ймовірніше, із захопленням сприймуть опрацювання
програмного матеріалу за форматом переробок. Учні ж середніх та старших класів,
скоріше за все, із зацікавленістю візьмуться добирати пояснення та складати
логічні схеми.
Перейти на сайт
Немає коментарів:
Дописати коментар